Eşti aici

Edu.ro

Subscribe to Flux Edu.ro
Actualizat: în urmă cu 48 de minute 34 de sec

Precizări

Vin, 15.3.2024 - 19:45
15 Mar 2024

Având în vedere informațiile din spațiul public referitoare la „dezvăluirea, de către Ministerul Educației, a unor date cu caracter personal”, odată cu transmiterea sintezei activității de control desfășurate la Școala Gimnazială „N. Titulescu” din București, facem următoarele precizări:

Documentul-sinteză a fost redactat și anonimizat într-un procesor de texte consacrat, utilizând instrumentele dedicate pentru acest tip de operațiune. Ulterior, a fost transformat în PDF și transmis către reprezentanți ai presei în această formă anonimizată. 

La scurt timp după ce ne-a fost semnalat că, la copierea textului, datele de identificare devin vizibile, a fost trimis publicațiilor către care sinteza fusese transmisă inițial documentul în format PDF scanat, care nu permite vizualizarea datelor cu caracter personal odată cu efectuarea operațiunii de copiere. 

Ministerul Educației va demara verificări interne pentru a identifica persoana/persoanele care se fac responsabile de această eroare.

Ne exprimăm regretul pentru eroarea produsă și facem apel către reprezentanții presei să nu folosească, în materiale, date care ar putea duce la identificarea vreuneia dintre persoanele menționate în sinteza raportului.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Sinteza rezultatelor înregistrate la simularea examenului național de bacalaureat 2024

Vin, 15.3.2024 - 16:34
15 Mar 2024

Ministerul Educației a centralizat rezultatele înregistrate la simularea probelor scrise din cadrul examenului național de bacalaureat, susținută în perioada 4 - 7 martie 2024, la nivel național, de elevii claselor a XII-a şi a XIII-a seral/frecvenţă redusă.

A. Informații privind organizarea evaluării digitalizate

Au fost implicați în procesul de evaluare 13.897 de profesori evaluatori, dintre care:

  • Limba română: 3.909

  • Matematică/istorie: 4.459

  • Limba maternă: 264

  • Disciplina la alegere: 5.265

În cadrul celor peste 1.320 de centre de examen (licee), scanarea și încărcarea lucrărilor pe platforma informatică au fost asigurate de peste 10.000 profesori asistenți.

Platforma a funcționat în parametri optimi pe întreaga durată a desfășurării proceselor.

B. Informații privind rezultatele înregistrate

Potrivit rapoartelor statistice furnizate de platforma informatică, se înregistrează următoarea situație pe probe și tranșe de note:

C. Comunicarea rezultatelor

Rezultatele înregistrate la probele scrise ale simulării examenului național de bacalaureat 2024 au fost transmise către Inspectoratele Școlare Județene/al Municipiului București. La momentul transmiterii prezentei informări, rezultatele se transmit de la nivelul inspectoratelor școlare către fiecare unitate de învățământ sub forma cataloagelor cu notele finale. Borderourile asociate fiecărei evaluări, corespunzătoare celor 33 de tipuri de subiecte, vor fi trimise de către Ministerul Educației inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București până cel târziu marți, 19 martie 2024, urmând a fi transmise de către inspectorate către fiecare unitate de învățământ cel târziu până pe 20  martie 2024.

În ceea ce privește modalitatea de comunicare a rezultatelor, Ministerul Educației face demersuri pentru dezvoltarea platformei de evaluare digitalizată, astfel încât, începând de anul școlar viitor, rezultatele probelor scrise ale simulărilor examenelor naționale să fie comunicate anonimizat, prin afișare pe platformă, similar examenelor naționale. 

D. Precizări importante

Dată fiind generalizarea evaluării digitalizate pentru simularea probelor scrise din cadrul examenului de bacalaureat, facem următoarele precizări:

  • Lucrările scrise ale elevilor care au susținut simularea probelor scrise din cadrul examenului de bacalaureat se află în unitățile de învățământ în care elevii au susținut probele scrise.

  • Profesorii care predau disciplinele la care s-au susținut probele simulării au acces la lucrările elevilor din clasele la care predau, precum și, începând cu 20 martie, la borderourile de evaluare corespunzătoare. Conducerile unităților de învățământ vor pune la dispoziția cadrelor didactice borderourile de evaluare transmise de la nivelul Ministerului Educației prin inspectoratele școlare, pentru a fi folosite în procesul de vizualizare a lucrărilor de către elevi/părinți.

  • În contextul utilizării platformei de evaluare digitalizată, Ministerul Educației dispune pentru prima oară de date relevante pentru o imagine de ansamblu  asupra gradului de reușită la fiecare dintre itemii administrați. În acest sens, menționăm că, dat fiind numărul mare de tipuri de subiecte (33) și faptul că procesul de evaluare s-a încheiat în cursul serii de joi, 14 martie, statisticile privind gradul de reușită pe fiecare item, la nivel național, vor fi făcute publice cel mai târziu pe 22 martie.

Precizăm că datele care stau la baza prezentei sinteze a rezultatelor au fost extrase din platforma de evaluare digitalizată și prelucrate la nivelul Ministerului Educației. Informațiile care permit astfel de analize, precum și analize ale gradului de reușită pe itemi vor fi disponibile la nivelul fiecărui Inspectorat Școlar Județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, respectiv al fiecărei unități de învățământ odată cu transmiterea borderourilor de evaluare.

Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăsimulare bacalaureatsimulare examene naționalesimulare exameneCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației și Agenția Națională pentru Sport au aprobat lista campionatelor naționale organizate de federațiile sportive naționale în sporturi olimpice

Joi, 7.3.2024 - 17:30
07 Mar 2024

Ministerul Educației și Agenția Națională pentru Sport au aprobat astăzi, 7 martie, prin protocol, lista campionatelor naționale organizate de federațiile sportive naționale în sporturi olimpice pentru care se vor acorda burse de merit elevilor de gimnaziu și liceu în anul școlar 2024 - 2025.

Conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, elevii de gimnaziu și liceu care au obținut medalii de aur la campionatele naționale organizate de federațiile sportive naționale în sporturi olimpice beneficiază de burse de merit din bugetul Ministerului Educației.

Sute de elevi participă în fiecare an la campionatele naționale de baschet, atletism, canotaj, scrimă, tenis și alte sporturi olimpice. Acești elevi sunt un model de perseverență, devotament și curaj pentru colegii lor. E important să le recunoaștem rezultatele și să-i susținem în drumul lor spre performanță! Estimăm că aproximativ 30.000 de elevi vor beneficia de burse de merit anul viitor școlar pentru performanțele lor sportive! Succes, dragi elevi, și felicitări pentru munca voastră de zi cu zi!, a declarat Ligia Deca, Ministrul Educației.

Campionatele naționale sunt arena în care se conturează nu doar performanțe sportive excepționale, ci și destine model pentru generațiile viitoare. Fiecare tânăr campion care câștigă o bursă de merit își inspiră colegii să urmeze aceeași cale a perseverenței și curajului. Dintre ei, vor răsări viitorii campioni europeni, mondiali sau olimpici care vor reprezenta România și ne vor face mândri. Chiar și dacă nu vor merge mai departe către sportul de performanță, formarea voinței, a disciplinei și asumarea valorilor asociate sportului sunt materialul din care sunt clădiți campionii în orice domeniu. Suntem martorii unor generații ce construiesc drumuri spre excelență, iar Agenția Națională pentru Sport este cu mândrie alături de fiecare pas făcut pe acest drum”, a declarat Elisabeta Lipă, Președintele Agenției Naționale pentru Sport.

Lista campionatelor naționale a fost realizată cu sprijinul ANS și este accesibilă în cadrul protocolului publicat ► AICI.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăburse școlareCategorie: Comunicate de presă

Informare de presă: situație Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Capitală

Mar, 5.3.2024 - 16:04
05 Mar 2024

Referitor la situația existentă la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Municipiul București, vă comunicăm următoarele:

Ministerul Educației a dispus efectuarea unei cercetări de către Corpul de Control din cadrul ministerului. La momentul prezentei informări, echipa de control desfășoară o cercetare pentru verificarea managementului unității de învățământ din perspectiva asigurării siguranței în școală. Concluziile cercetării vor fi făcute publice. 

Inspectoratul Școlar al Municipiului București ne-a informat că, în cursul zilei de astăzi, directoarea unității de învățământ și-a înaintat demisia. Documentul este înregistrat la Inspectoratul Școlar al Municipiului București. 

În ceea ce privește cele mai recente demersuri întreprinse de Ministerul Educației pentru prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar, vă comunicăm că elaborarea „Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ” a fost urmată de sesiuni de prelucrare cu inspectorii școlari generali, de transmiterea către inspectoratele școlare județene și de publicarea de materiale informative privind modalitatea de aplicare. 

Acțiunile au continuat cu diseminarea materialelor în unitățile de învățământ, cu prezentarea Procedurii directorilor Centrelor de Resurse și Asistență Educațională, cu solicitarea ca aceștia să desfășoare ateliere de formare privind aplicarea ei. 

Referitor la demersurile viitoare:

  • Până în data de 31 martie 2024, inspectoratele școlare județene și Centrele Județene de Resurse și de Asistență Educațională vor organiza noi sesiuni de formare cu toți directorii din județe privind aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ. 

  • Până în data de 15 martie 2024, toate unitățile de învățământ preuniversitar vor afișa materialele vizuale de informare disponibile pe site

  • Inspectoratele școlare județene vor monitoriza aplicarea Procedurii și incidența cazurilor de violență în acord cu prevederile în vigoare. În școlile cu un număr ridicat de cazuri de violență înregistrate, ISJ și CJRAE vor acorda sprijin de urgență pentru planificarea și desfășurarea unor măsuri de prevenire și combatere a cazurilor de violență. Școlile identificate și măsurile luate vor fi raportate la Ministerul Educației până în data de 31 martie 2024

Reamintim faptul că în acest efort inspectoratele școlare județene, Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională și unitățile de învățământ trebuie să colaboreze cu Birourile de Siguranță Școlară și Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, în acord cu Planul Național Cadru de Acțiune semnat în septembrie 2023. De asemenea, menționăm obligativitatea structurilor de conducere de la nivelul unităților de învățământ și al inspectoratelor școlare de a se implica în identificarea celor mai bune măsuri, atunci când sunt semnalate cazuri de agresiune în mediul școlar. 

Ministerul Educației condamnă cu fermitate orice act de violență. Reiterăm necesitatea ca toți cei care desfășoară activități în mediul școlar să acționeze în interesul superior al copilului, în momentul în care este sesizat un act de violență. 

Responsabilitatea pentru diminuarea violenței în mediul școlar aparține tuturor celor implicați în viața școlii.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Analiza gradului de reușită pe itemi, raportat la competențele urmărite. Concluzii și recomandări

Mar, 5.3.2024 - 13:37
05 Mar 2024

În urma simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) din cadrul Ministerului Educației a realizat o analiză care a corelat rezultatele obținute la nivel național cu specificul fiecărui item.

Conform CNPEE, în urma analizării rezultatelor obținute la nivel național în urma simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, atât la Limba și literatura română, cât și la Matematică, grupul de lucru compus din profesori de specialitate a identificat elementele care pot îmbunătăți proiectarea variantelor de subiecte pentru examen, astfel încât ponderea itemilor satisfăcător/bine/foarte bine performați (itemi de succes) să crească în economia testului, iar calibrarea variantelor de subiecte să fie îmbunătățită, astfel încât să crească relevanța acestei evaluări naționale.

Atașăm acestei informări Analiza gradului de reușită pe itemi, raportat la competențele urmărite pentru:

Analiza conține atât competențele vizate pentru fiecare item, cât și sugestii de activități pentru îmbunătățirea competențelor elevilor și va fi prelucrată în întâlnirile care vor fi organizate la nivel județean de către inspectorii școlari cu atribuții în gestionarea disciplinelor de examen.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăsimulare examene naționalesimulare EN VIIICategorie: Comunicate de presăfisiere:  2024_Analiza_itemi_ENVIII_simulare_LRO.pdf 2024_Analiza_itemi_ENVIII_simulare_Matematica.pdf

Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin

Mar, 5.3.2024 - 11:03
05 Mar 2024

 

Astăzi, Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației din România au prezentat raportul „Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”, pregătit în contextul proiectului „Consolidarea guvernanței învățământului preuniversitar din România”. Acest proiect finanțat de Uniunea Europeană a fost susținut de Instrumentul de Suport Tehnic (IST), care oferă statelor membre expertiză tehnică pentru realizarea reformelor în diverse domenii, inclusiv educația. IST este principalul instrument al Comisiei Europene pentru a oferi sprijin tehnic reformelor în UE, în urma cererilor autorităților naționale. Acesta face parte din Cadru Financiar Multianual 2021-2027 și din Planul de Redresare pentru Europa (https://reform-support.ec.europa.eu/index_en).

Raportul prezentat oferă Ministerului Educației recomandări privind implementarea reformelor adoptate anul trecut prin noua lege a învățământului preuniversitar, care pot fi importante pentru elaborarea legislației secundare și care ar trebui să transforme sistemul într-unul eficient și echitabil. Raportul oferă, de asemenea, recomandări pentru politicile pe termen lung pe care Ministerul Educației le poate implementa. De asemenea, acesta subliniază măsurile introduse de legea învățământului preuniversitar din 2023, evidențiind importanța lor în promovarea unui sistem educațional de calitate, care este, în același timp, inclusiv și propice creșterii economice durabile.

Documentul își propune să ofere o perspectivă care explorează patru domenii esențiale ale politicilor educaționale: evaluarea și sprijinul unităților de învățământ, alocarea resurselor pentru educație, cariera didactică și sistemul de date și monitorizarea acestora. Fiecare domeniu este analizat pentru a oferi un plan pentru implementarea reformelor propuse în mod eficient.

„România își asumă o transformare ambițioasă a sistemului său educațional. Sunt convins că acest raport va ajuta țara să transforme cariera didactică într-o profesie înalt-calificată și atractivă, consolidând managementul educațional al școlilor și asigurând alocarea și utilizarea strategică a resurselor educaționale.”, a declarat Andreas Schleicher, Directorul OCDE pentru Educație și Competențe.

Totodată, raportul de față reflectă o angajare comună pentru promovarea unui sistem educațional echitabil, de înaltă calitate și receptiv la nevoile tuturor elevilor. Acesta este aliniat cu prioritatea Uniunii Europene de a asigura educație de calitate și incluzivă pentru toți, precum și cu Recomandarea Consiliului Uniunii Europene privind Căile către Succesul Școlar.

„Sunt încântat că DG REFORM a putut să sprijine Ministerul Educației din România în eforturile sale de reformă în sectorul preuniversitar. Prin intermediul Instrumentului de Suport Tehnic, recomandările oferă sugestii concrete pentru implementarea pachetului legislativ adoptat anul trecut. Acest lucru va îmbunătăți eficiența și echitatea sectorului educațional din România.”, a declarat Mario Nava, Director General al DG REFORM.

În vederea formulării celor mai adecvate soluții în elaborarea legislației secundare, Ministerul Educației a realizat demersurile necesare pentru a primi sprijin tehnic la nivel instituțional din partea unor parteneri internaționali recunoscuți în domeniul educației, prin intermediul sprijinului financiar al Uniunii Europene. Rezultatele proiectului „Consolidarea guvernanței învățământului preuniversitar din România” sunt transpuse printr-o serie de recomandări pentru politici publice pe termen scurt și lung oferite în cadrul raportului lansat astăzi. 

„Elaborarea legislației secundare reprezintă o etapă-cheie în aplicarea Legii învățământului preuniversitar adoptate în toamna anului 2023. Îmi reiterez convingerea că acest proces trebuie să pornească și de la recomandări externe și exemple de bună practică la nivel internațional. Recomandările formulate de experții OCDE se vor regăsi pe masa echipelor care vor lucra la elaborarea legislației secundare în domeniul învățământului preuniversitar. Acestea vor sprijini activitatea specialiștilor din Ministerul Educației și a experților cooptați sectorial, pentru a putea propune cele mai bune soluții legislative. În plus, experiența de lucru din cadrul proiectului a condus la familiarizarea structurilor de specialitate din Ministerul Educației cu experții și metodologiile de lucru OCDE, fapt îmbucurător pe termen în lung în ceea ce privește elaborarea politicilor publice, la nivelul ministerului, precum și în contextul procesului de aderare la OCDE. Le mulțumesc pe această cale colegilor din OCDE și de la DG REFORM pentru deschiderea și sprijinul acordat României pentru a îmbunătăți sistemul de învățământ preuniversitar.”, a declarat Ligia Deca, Ministrul Educației.

Raportul poate fi accesat la următorul link.

 

fisiere:  Romanian_Technical report_4.03.2024.pdf

Informare de presă: prezență simulare probe scrise examen național bacalaureat 2024

Lun, 4.3.2024 - 16:43
04 Mar 2024

[Acest comunicat de presă va fi actualizat cu informații privind prezența la probele scrise prevăzute în calendarul simulării.]

***

Astăzi, 4 martie, s-a desfășurat simularea probei scrise de Limba şi literatura română din cadrul examenului național de bacalaureat 2024. Conform datelor furnizate de inspectoratele școlare județene (ora de referință: 15:00), au fost prezenți 126.820 de elevi din totalul celor peste 146.000 de elevi înscriși în clasele a XII-a/zi și a XIII-a seral/frecvență redusă

Rata de participare este superioară cu peste 5% (86,3%), comparativ cu anul trecut (81%), numărul de elevi fiind aproximativ același. 

Pentru tentativă de fraudă au fost eliminați 5 elevi.

Calendarul probelor din zilele următoare:

  • 5 martie 2024: proba E)c) - probă scrisă - proba obligatorie a profilului

  • 6 martie 2024: proba E)d) - probă scrisă - proba la alegere a profilului şi specializării

  • 7 martie 2024: proba E) b) - probă scrisă - Limba şi literatura maternă.

Comunicarea rezultatelor (în mod individual) va avea loc în data de 15 martie.

Alte informații utile sunt disponibile în ghidul publicat aici.

De asemenea, Ministerul Educației pune la dispoziție și un set de întrebări frecvente (+ răspunsuri) privind evaluarea digitalizată a lucrărilor redactate de candidați.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăsimulare examene naționalesimulare bacalaureatsimulare exameneCategorie: Comunicate de presă

Informare de presă (punct de vedere referitor incident unitate de învățământ Municipiul București)

Lun, 4.3.2024 - 16:36
04 Mar 2024

Urmare a informațiilor apărute în spațiul public privind suspiciunea producerii unor fapte reprobabile în incinta unei unități de învățământ din Municipiul București, un reprezentant al Ministerului Educației s-a deplasat în cursul dimineții de astăzi, 4 martie, în școala în cauză, împreună cu reprezentanți ai Inspectoratului Școlar al Municipiului București.

Cazul este preluat de către Parchetul de pe lângă Tribunalul București. În același timp, în limitele sale de atribuții, o echipă a Inspectoratului Școlar al Municipiului București verifică atât modul în care conducerea unității de învățământ a gestionat acest caz, cât și măsurile dispuse de aceasta, conform competențelor ce îi revin, în vederea soluționării aspectelor semnalate.

Violența, agresiunile și comportamentele abuzive sunt incompatibile cu un mediu școlar sănătos și sigur. Am solicitat Inspectoratului Școlar al Municipiului București să transmită Ministerului Educației concluziile cercetării. În aceeași măsură, reiterez obligația școlilor de a întreprinde demersurile prevăzute în Procedura privind gestionarea cazurilor de violență, care stabilește foarte clar pașii de urmat în cazul agresiunilor de orice tip, indiferent dacă sunt semnalate de elevi, cadre didactice sau părinți”, a declarat Ministrul Educației, Ligia Deca.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind simularea probelor scrise din cadrul examenului național de bacalaureat (2024)

Sâm, 2.3.2024 - 10:29
02 Mar 2024

Simularea examenelor naționale din anul școlar 2023 - 2024, organizată la nivel național de Ministerul Educaţiei, continuă în perioada  4 - 7 martie, cu probele scrise din cadrul examenului de bacalaureat (pentru elevii claselor a XII-a şi a XIII-a seral/frecvenţă redusă).

Calendar:

Simularea se va organiza în peste 1.320 de unități de învățământ și va implica participarea - estimată - a peste 146.000 de elevi.

Probele scrise implică următoarele discipline: limba și literatura română - proba E) a), limba și literatura maternă (pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale) - proba E) b), matematică, istorie, fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, argumentare și comunicare, psihologie, economie, sociologie și filosofie - probele E) c) și E) d).

Subiectele sunt elaborate pe baza conţinuturilor/competenţelor asociate acestora, conform programelor pentru simulare aprobate de Ministerul Educației. Subiectele și baremele se publică în fiecare zi de examen, la ora 15:00, pe pagina web dedicată.

Evaluarea lucrărilor se va realiza digitalizat prin intermediul platformei utilizate de Ministerul Educație la simularea probelor Evaluării Naționale pentru clasele a VIII-a.

Rezultatele vor fi comunicate individual în data de 15 martie 2024 și vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral. Obiectivul urmărit: îmbunătățirea performanțelor școlare în perspectiva examenului din această vară prin adoptarea celor mai potrivite măsuri în acest sens.

Notele nu se trec în catalog, însă, prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului/a părintelui, acestea pot fi consemnate în catalog.

Alte informații utile sunt disponibile în ghidul publicat aici. De asemenea, Ministerul Educației pune la dispoziție și un set de întrebări frecvente (+ răspunsuri) privind evaluarea digitalizată a lucrărilor redactate de candidați.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăsimulare bacalaureatsimulare examene naționalesimulare exameneCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Educației, Ligia Deca, a participat la prima ediție a UNICA Days și la Reuniunea informală a miniștrilor educației, la Bruxelles

Vin, 1.3.2024 - 13:16
01 Mar 2024

În perioada 28 februarie - 1 martie 2024, Ministrul Educației, Ligia Deca, a participat la prima ediție a UNICA Days și la Reuniunea informală a miniștrilor educației, la Bruxelles.

UNICA este o Rețea de Universități din Capitalele Europei. A fost fondată în 1990 și  în prezent este alcătuită din 53 de universități din 40 de capitale ale Europei, incluzând 1.500.000 de studenți și peste 150.000 de membri ai personalului universitar. Din România participă trei universități: Universitatea din București, Academia de Studii Economice din București și Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București.

UNICA Days a fost un eveniment aflat la prima ediție, sub titlul „Privind spre viitor: întărirea democrației prin educație și cercetare” (Navigating the Future: Strengthening Democracy through Education and Research). Au fost prezenți membri importanți ai Guvernelor Europene, ai Comisiei Europene, ai Organizațiilor Studențești Europene și ai Consiliului și Parlamentului European, precum și rectori, prorectori și alți membri ai comunității academice.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a deschis acest eveniment alături de Sorin Costreie, Președintele UNICA, și Igor Papič, Ministrul Învățământului Superior, Științei și Inovării din Republica Slovenia.

În ceea ce privește misiunea democratică a universităților, în perspectiva alegerilor pentru Parlamentul European, mi-am exprimat încrederea că educația civică - ale cărei baze sunt puse în România încă din învățământul primar și continuă în învățământul superior - îi va determina pe tineri să își exercite în număr cât mai mare dreptul la vot, un drept fundamental într-o societate democratică. Instituțiile de învățământ superior, prin misiunea lor, sunt ancore pentru democrații solide și este esențial să reprezinte exemple și motoare democratice pentru societate, idee care a fost preluată în cadrul dezbaterilor privind rolul universităților, a declarat Ministrul Educației, Ligia Deca.

Reuniunea informală a miniștrilor educației a fost organizată sub egida președinției rotative la Consiliul Uniunii Europene, exercitată de Regatul Belgiei (PRES BE). Discuțiile s-au concentrat pe mobilitatea studenților și pe impactul acesteia asupra sistemelor de învățământ superior din Uniunea Europeană.

Mobilitatea academică este un obiectiv asumat atât în plan interguvernamental, cât și la nivel european. De aceea, Ministerul Educației susține implicarea, echitatea și, mai ales, soluțiile inovative identificate pentru a păstra nivelul ridicat al mobilităților. Politicile naționale stabilite prin noua Lege a învățământului superior adoptată anul trecut prevăd creșterea participării la programele de mobilitate academică, iar noua legislație secundară va contribui la reglementarea aspectelor complementare precum: microcertificări, diploma comună de studii, asigurarea calității și acreditarea programelor de studii integrate.

De asemenea, de o importanță deosebită se bucură valorificarea oportunităților de cooperare în cadrul programului Erasmus+. În România, în ultimii 10 ani, au avut loc  peste 76.000 de mobilități de tip outgoing și 40.000 de mobilități de tip incoming, cu creșteri anuale relevante, cu excepția anilor 2019 - 2020, când cifrele au fost afectate de pandemia COVID-19.

Am propus ca sprijinul european să se concentreze pe creșterea bugetului Erasmus+, cu posibilitatea ca statele membre să completeze fondurile din bugetul FSE+. De asemenea, am adus în discuție importanța generalizării inițiativelor de digitalizare precum «Erasmus Without Papers» și «Erasmus Student Card», pentru a îmbunătăți semnificativ procesul și experiența în ansamblu, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Educației, Ligia Deca, a condus delegația României la Summitul Global al Competențelor organizat de OCDE la Bruxelles

Vin, 23.2.2024 - 15:54
23 Feb 2024

În perioada 21 - 22 februarie 2024, ministrul Educației, Ligia Deca, a condus delegația României la Summitul Global al Competențelor („Skills for the future: Building bridges to new opportunities”), organizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) la Bruxelles. Evenimentul a presupus participarea miniștrilor responsabili de portofoliile de educație, competențe, muncă și formare profesională din 39 de țări și reprezentanți ai altor organizații internaționale.

În cadrul evenimentului, ministrul Ligia Deca a avut două intervenții în cadrul sesiunilor oficiale de lucru, care au punctat atât măsurile adoptate prin noile legi ale educației, cât și investițiile realizate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în vederea adaptării parcursului educațional și profesional al tinerilor la nevoile actuale ale pieței muncii.

La fel ca multe alte state, România a fost afectată de schimbările rapide și continue pe care întreaga lumea le-a suferit în ultimii ani, cu precădere cele datorate pandemiei de COVID-19. Este nevoie să investim în dezvoltarea de competențe adecvate pentru viitor, cu un accent clar pe competențe-cheie imposibil de replicat de noile tehnologii de tipul generative Al (ex.: empatie, spirit critic, managementul schimbării etc.), a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la finalul intervențiilor oficiale ale șefilor de delegații.

În marja summitului, ministrul Educației a avut și două întâlniri cu șefii delegațiilor oficiale din Australia și Irlanda.

Întâlnirea cu domnul Niall Collins, ministrul de stat pentru competențe și educație continuă din cadrul Departamentului pentru Formare Continuă, Învățământ Superior, Cercetare, Inovare și Știință din Irlanda, a fost axată pe introducerea microcertificărilor, întrucât Irlanda reprezintă un model de bune practici în acest sens. România este unul din statele care înțelege importanța microcredențialelor și a microcertificărilor, de aceea Legea învățământului superior prevede posibilitatea eliberării unor certificate de competențe profesionale sau de calificare parțială.

De asemenea, a fost organizată o întâlnire cu domnul Brendan O'Connor, ministrul australian pentru competențe și formare continuă. Cei doi șefi de delegații au discutat despre importanța rutei duale complete și a parteneriatului dintre autoritățile publice, unitățile de învățământ, universitățile și operatorii economici.

Prin participarea la Summitul Global al Competențelor, România și-a reafirmat hotărârea fermă de a susține dezvoltarea traseelor educaționale și profesionale adaptate la cerințele pieței muncii. Angajamentul României constă în continuarea colaborării strânse cu partenerii internaționali pentru promovarea și implementarea soluțiilor eficiente destinate dezvoltării competențelor necesare în societatea contemporană.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Sinteză rezultate simulare Evaluare Națională absolvenți clasa a VIII-a [2024]

Vin, 23.2.2024 - 14:14
23 Feb 2024

Ministerul Educației a centralizat rezultatele obținute de elevii claselor a VIII-a care au participat la simularea probelor scrise din cadrul Evaluării Naționale din acest an școlar, organizată la nivel național.

A. Informații privind organizarea evaluării digitalizate

Au fost implicați în procesul de evaluare 11.593 de profesori evaluatori, după cum urmează:

  • Limba română: 5.675

  • Matematică: 5.452

  • Limba maternă: 466

La nivelul celor 3.747 de centre de examen, peste 12.000 de profesori asistenți au asigurat scanarea și încărcarea lucrărilor pe platforma informatică.

Platforma a funcționat în parametri optimi pe toată perioada desfășurării proceselor, cu excepția unui interval de circa 20 de minute în prima zi de examen.

B. Informații privind rezultatele înregistrate

Potrivit rapoartelor statistice furnizate de platforma informatică, se înregistrează următoarea situație pe probe și tranșe de note:

I. Limba și literatura română - număr note mai mari sau egale cu 5: 121.759 (73,98%)

  • Distribuția notelor pe tranșe este următoarea:

II. Matematică: număr note mai mari sau egale cu 5: 69.347 (42,37%)

  • Distribuția notelor pe tranșe este următoarea:

III. Limba și literatura maternă - număr note mai mari sau egale cu 5: 8.161 (82,93%)

  • Distribuția notelor pe tranșe este următoarea:

C. Acuratețea evaluării

Reamintim faptul că este pentru prima dată când simularea se derulează în condiții similare cu cele de examen, digitalizat, iar lucrările nu au mai fost corectate de către profesorii din unitatea de învățământ, fiind distribuite aleatoriu evaluatorilor din toată țara.

Conform metodologiei de organizare și desfășurare a examenelor naționale, la o diferență mai mare de un punct între notele acordate de cei doi evaluatori, lucrările sunt recorectate de alți doi evaluatori, nota finală fiind obținută ca medie aritmetică a celor două note cu valori centrale, după eliminarea notelor extreme (cea mai mare și cea mai mică).

Din acest punct de vedere, numărul lucrărilor care au necesitat recorectare se regăsește în tabelul de mai jos (click pe imagine pentru resize):

D. Comunicarea rezultatelor

Rezultatele probelor scrise ale simulării EN VIII au fost transmise către Inspectoratele Școlare Județene/al Municipiului București. La momentul transmiterii prezentei informări, rezultatele sunt în curs de a fi transmise de la nivelul inspectoratelor școlare către fiecare unitate de învățământ atât sub forma cataloagelor cu notele finale, cât și sub forma borderourilor asociate fiecărei evaluări.

Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare.

E. Precizări importante

Dată fiind generalizarea evaluării digitalizate pentru simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2023 - 2024, facem următoarele precizări:

  • Lucrările scrise ale elevilor care au susținut simularea evaluării naționale se află în unitățile de învățământ în care elevii au susținut probele scrise.

  • Profesorii care predau disciplinele la care s-au susținut probele simulării (limba română, matematică, respectiv limba maternă) au acces la lucrările elevilor din clasele la care predau, precum și la borderourile de evaluare corespunzătoare, pentru a le putea discuta cu aceștia, în perioada următoare, în scopul identificării nevoilor individuale ale fiecărui elev și organizării unor activități remediale care să-i susțină în procesul de pregătire din perioada următoare.

  • În contextul utilizării platformei de evaluare digitalizată, Ministerul Educației dispune pentru prima oară de date relevante pentru o imagine de ansamblu asupra gradului de reușită la fiecare dintre itemii administrați. Aceasta va permite analize ulterioare referitoare la măsura în care sunt dezvoltate competențele vizate prin evaluarea națională. În acest sens, atașăm un extras din platforma de evaluare digitalizată din care rezultă gradul de reușită pe fiecare item, la nivel național, pentru limba și literatura română și matematică, precum și subiectele și baremele probelor scrise la aceste simulări (disponibile și pe subiecte.edu.ro).

La nivelul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație se va efectua o analiză a răspunsurilor elevilor la fiecare item pentru a identifica gradul de dezvoltare a competențelor acestora.

Informațiile care permit astfel de analize pe itemi sunt disponibile și la nivelul fiecărui Inspectorat Școlar Județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, respectiv al fiecărei unități de învățământ.

Dat fiind faptul că obiectivele urmărite prin organizarea simulărilor sunt familiarizarea elevilor cu rigorile unei examen real și optimizarea rezultatelor obținute de către elevi, unitățile de învățământ vor folosi datele rezultate la nivel de unitate, în vederea adoptării măsurilor adecvate pentru îmbunătățirea performanțelor școlare ale elevilor.

BROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  Simulare_ENVIII_grad_reusita_LRO.pdf Simulare_ENVIII_grad_reusita_matematica.pdf EN_VIII_2024_Limba_si_literatura_romana_var_simulare.pdf EN_VIII_2024_limba_si_literatura_romana_bar_simulare.pdf EN_VIII_Matematica_2024_var_simulare_LRO.pdf EN_VIII_Matematica_2024_bar_simulare_LRO.pdf

Rezultatele raportului european ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) 2022

Joi, 22.2.2024 - 15:36
22 Feb 2024

Astăzi, 22 februarie 2024, Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale a lansat online raportul european al studiului International Civic and Citizenship Education Study 2022, bazat pe date din 18 țări, inclusiv România.

ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) este un studiu comparativ internațional inițiat de către Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale, cu scopul de a evalua competențele civice și pentru cetățenie ale elevilor de clasa a VIII-a.

Raportul european ICCS 2022 este complementar raportului internațional publicat în noiembrie 2023. Folosind un chestionar special conceput pentru elevii europeni, ICCS 2022 a investigat atitudinile acestora față de cetățenia europeană, percepțiile privind viitorul Europei și atitudinile față de problemele sociale și politice specifice regiunii (dezvoltarea durabilă, migrația, discriminarea etc.). 

Declarație Ministrul Educației, Ligia DECA:

Mă bucură încrederea pe care elevii români o au în cooperarea europeană și în beneficiile ei, precum și optimismul lor în ceea ce privește viitorul democrației. Rezultatele acestui studiu sunt exemplul de deschidere pe care copiii noștri ni-l dau și dovada importanței pe care o are efortul profesorilor de a-i familiariza cu politicile și cu modul în care Uniunea Europeană funcționează. Sper ca școala să fie, în continuare, un spațiu de promovare a valorilor europene și a principiilor democratice și un mediu care să crească tineri capabili să înțeleagă lumea în care trăiesc.

Principalele rezultate:

  • 82% dintre elevii români, față de 75% media ICCS, declară că au învățat  într-o măsură ridicată și medie despre Uniunea Europeană la școală, iar 78% dintre profesorii români se simt pregătiți să predea elevilor despre Uniunea Europeană, față de 76% dintre profesorii aparținând celorlalte țări participante la studiul ICCS 2022.

  • Elevii români au un sentiment puternic de apartenență europeană: 97% dintre aceștia se declară europeni, 94% sunt mândri de apartenența României la Uniunea Europeană, ambele procente sunt mai mari decât media ICCS 2022 (95% respectiv 91%).

  • Majoritatea elevilor români susțin libertatea de circulație în interiorul Europei: 96% dintre aceștia consideră că libertatea cetățenilor europeni să lucreze oriunde în Europa este benefică pentru economia europeană și numai 30% dintre aceștia, față de 4% media ICCS 2022, consideră ar trebui să se limiteze într-o anumită măsură drepturile europenilor la muncă în spațiul european. 

  • Elevii români susțin cooperarea între țările europene pentru protecția mediului: 94% dintre aceștia consideră că țările europene ar trebui să adopte reguli comune pentru  protecția mediului.

  • O parte semnificativă a elevilor români se poziționează critic față de costurile instituțiilor europene (62%), față de influența pe care o au țările bogate asupra politicilor europene (70%) și față de influența birocraților europeni (61%).

  • Elevii români au încredere mai mare în instituțiile europene decât în cele naționale: 69%, respectiv 68% dintre elevii români au încredere totală și ridicată în Comisia Europeană, respectiv Parlamentul European, și doar 44% investesc Guvernul român cu același nivel de încredere.

  • Elevii români se așteaptă să voteze la alegerile europene într-o măsură mai mare decât în celelalte țări participante la studiu: 77% dintre aceștia susțin că cel mai probabil vor vota la alegerile europene, față de numai 58% media ICCS.

  • Aproximativ jumătate dintre elevii români consideră că terorismul, sărăcia, șomajul, intoleranța religioasă, inegalitățile economice vor lua amploare pe viitor în Europa: 76% dintre aceștia consideră că vor crește diferențele economice dintre țările europene bogate și cele sărace.

  • Cei mai mulți elevi români sunt optimiști în ceea ce privește îmbunătățirea cooperării dintre țările europene (88%), întărirea democrației europene (79%), scăderea poluării (62%), îmbunătățirea accesului la serviciile de sănătate (75%) și reprezentarea femeilor în politică (76%) pe viitor, în spațiul european.

  • În toate țările participante la studiu, elevii cu un statut socioeconomic mai ridicat și cei cu un nivel mai ridicat de cunoștințe civice susțin într-o mai mare măsură libertatea de circulație în Europa, cooperarea între țările europene în ceea ce privește problemele de mediu și adoptarea de politici comune,  comparativ cu studenții cu un statut socioeconomic mai scăzut și cu un nivel mai scăzut de cunoștințe civice.

Declarație prof. dr. Cătălina Ulrich Hygum, coordonator ICCS România:

„Raportul european este o lecție de maturitate și încredere pe care ne-o dau adolescenții. Elevii înțeleg cetățenia dincolo de comunitatea sau țara în care trăiesc. Se percep ca cetățeni implicați într-o Europă în schimbare, într-o lume în schimbare. Ei înțeleg valorile democratice, instituțiile, problemele și propriile lor acțiuni în contexte interconectate, la nivel regional și global. Dovedesc maturitate și prin claritatea cu care sunt preocupați de problemele privind mediul, conflictele, migrația, disparitățile socio-economice, impactul sărăciei, șomajul.

De ce o lecție de încredere? Elevii din România sunt mândri de cetățenia europeană, de apartenența la Uniunea Europeană și se simt responsabili în legătură cu instituțiile și procesele sociale și politice din regiune. Răspunsurile elevilor români (75%) plasează țara noastră pe primul loc în ceea ce privește intențiile de participare la alegerile europene. Cred că este cel mai optimist și coerent mesaj de susținere pe care l-am văzut până acum, în legătură cu proiectul european.”

Prof. dr. Lucian Ciolan, Reprezentantul României în General Assembly IEA, Prorector UB:

„Raportul european al studiului ICCS ne oferă date extrem de interesante, din perspectiva proiecției pentru viitor a ceea ce înseamnă cetățenia europeană și aderența la valorile de bază ale acesteia. Având în vedere vârsta celor investigați, am putea spune că avem motive de optimism cu privire la curentul general pro-european, chiar dacă încrederea în instituțiile și procesele de la nivelul Uniunii nu sunt mereu la cele mai înalte cote. Într-un val în creștere de scepticism, accentuat și de recentele provocări sociale, economice și politice majore (pandemia de Covid 19, conflictele armate din Ucraina și Gaza, ascensiunea extremismului naționalist în multe țări europene etc.) tânăra generație ne spune că încă are așteptări pozitive și încredere într-un proiect comun și în colaborarea dintre țările Uniunii, inclusiv pe probleme legate de mediu și sustenabilitate. ”

Țara noastră a participat pentru prima dată la acest studiu, sub coordonarea echipei Laboratorului de Testare Educațională din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității din București. Participarea României la studiu a fost finanțată prin proiectul FSS2022 (Derularea participării României la studiile comparative internaționale în educație organizate de IEA, Agenția Executivă Europeană pentru Educație și Cultură), prin proiectul ROSE (Romania Secondary Education Project, finanțat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro acordat Guvernului României de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare) și de către Romanian American Foundation.

Resurse

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Vizită de lucru în Statele Unite ale Americii, efectuată de către ministrul Educației, Ligia Deca

Sâm, 17.2.2024 - 10:17
17 Feb 2024

În perioada 12 - 15 februarie, ministrul Educației, Ligia Deca, a efectuat o vizită de lucru în Statele Unite ale Americii, unde a avut întrevederi cu reprezentanți ai Guvernului, ai unor universități și instituții partenere din Statele Unite ale Americii, precum și ai Băncii Mondiale.

Vizita a fost organizată cu sprijinul Ministerului de Externe și al Ambasadei României la Washington.

Din delegația Ministerului Educației a făcut parte și Remus Pricopie, rector al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA).

La finalul acestei vizite, Ligia Deca, Ministrul Educației, a declarat: „Cooperarea cu Statele Unite ale Americii în domeniul educației este una substanțială, în primul rând prin prisma schimburilor academice. Apoi, avem un potențial extraordinar de schimb de bune practici în domeniul politicilor publice pentru creşterea calității, a echității şi pentru inovare în educație. Această vizită a însemnat construirea unor oportunități de a consolida parteneriatul strategic cu SUA în domeniul educației”.

Întâlnirea cu Scott Weihold, Secretar de stat adjunct în cadrul Biroului de Afaceri Educaționale și Culturale al Departamentului de Stat, a oferit prilejul pentru o trecere în revistă a rezultatelor colaborării de până acum între cele două țări în domeniul educației. Au fost discutate și noi arii de cooperare: organizarea de schimburi de experiență între profesorii din România și SUA, eficientizarea mecanismului de recunoaștere a competențelor dobândite de studenții americani în România, precum și valorificarea experienței acumulate de cei peste 3.000 de cetățeni români, beneficiari ai burselor oferite de Guvernul american, inclusiv prin menținerea contactelor cu profesioniștii din Statele Unite ale Americii.

Ministrul Ligia Deca a avut o întrevedere cu Lisa Choate, Președinta Consiliului American pentru Educație Internațională. Discuția a vizat evoluția Programelor Consiliului, Flex și Open World, precum și identificarea unor noi modalități de colaborare.

La invitația departamentului care gestionează domeniul educației în cadrul Băncii Mondiale, ministrul Educației a prezentat, în cadrul unei întrevederi derulate la sediul central al Băncii, evoluția politicilor educaționale din România în ultimii 10 ani, alături de prof. univ. dr. Remus Pricopie, rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA). Evenimentul a fost găzduit de Luis Benveniste, director global al Sectorului Educație și Halsey Rogers, economist principal în Sectorul Educație din cadrul Băncii Mondiale.

Cu această ocazie, au fost prezentate reforme prevăzute în noile legi ale educației: introducerea rutei complete de învățământ dual, promovarea educației timpurii și extinderea învățământului obligatoriu, introducerea masteratului didactic cu 80% practică, majorarea istorică a bugetului educației.

De asemenea, ministrul Educației a subliniat importanța rezultatelor proiectelor Băncii Mondiale în țara noastră, în special a programului ROSE care a generat exemple globale de bună practică: în rândul școlilor beneficiare, rata medie de abandon a scăzut de la 6,5% (2014) la aproximativ 0,5% (2023), iar rata medie de promovare la bacalaureat a crescut de la 49,6% (2015) la 69% (2023).

Întrevederea de la Banca Mondială a fost urmată de vizitarea Institutului Smithsonian, cel mai mare complex muzeal din lume, alături de dr. Julia Nowakowska, directorul Biroului de Tehnologii Educaționale, Natalie Brown, consilier diplomatic al Biroului pentru Relații Internaționale, și dr. Samantha Peterson, consilier al Biroului pentru Afaceri Globale. Comunitatea de profesori formată în jurul Institutului Smithsonian valorifică, în scopul învățării, colecțiile de artă, istorie, științe naturale și astronomie de care complexul dispune, precum și Laboratorul de învățare ce pune la dispoziția tuturor resurse educaționale.

În data de 13 februarie, delegația condusă de ministrul Educației s-a întâlnit cu prof. dr. Joel Hellman, Decanul Facultății pentru Afaceri Internaționale, și cu prof. dr. Diana Dumitru, coordonatoarea Studiilor Românești din cadrul Universității Georgetown din Washington. Discuția a vizat, printre altele, posibilitatea organizării de mobilități academice pentru studenții români și americani prin programul Erasmus+. Întrevederea a fost urmată de un dialog al ministrului român cu o parte dintre studenții universității pe teme precum fenomenul radicalizării, atitudinile politice ale tinerilor din România, efectele invaziei Rusiei asupra Ucrainei și efortul statului român de a asigura acces la educație copiilor ucraineni.

La invitația reprezentanților Muzeului Memorial al Holocaustului din Washington, ministrul Educației a vizitat colecția permanentă a Muzeului. Angajamentul României privind educația pentru prevenirea și combaterea antisemitismului a fost reconfirmat în cadrul discuțiilor prilejuite de masa rotundă Remembrance and Memory Tools to Stem the Surge in Antisemitism and Holocaust Denial”, găzduită, în seara zilei de 14 februarie, de Excelența Sa Andrei Muraru, Ambasadorul României în Statele Unite ale Americii, cu participarea unor reprezentanți ai Congresului American și ai unor membri ai corpului diplomatic acreditat la Washington.

În cadrul vizitei, ministrul Educației a avut o întrevedere cu Valerie Biden Owens, Președintă a Institutului Biden. Ligia Deca a prezentat echipei Institutului măsurile prevăzute de noua lege a învățământului superior ce au în vedere procesul de internaționalizare a universităților românești: microcertificările, susținerea universităților să adere la rețele internaționale, burse pentru cercetare în afara țării în timpul masteratului, doctoratului și al programelor post-doctorale. Reprezentanții Institutului Biden au prezentat programul  de formare a profesorilor în domeniul cetățeniei democratice și sprijinul pe care îl oferă unui district dezavantajat pentru îmbunătățirea propriilor politici educaționale și sociale.

În aceeași măsură, reprezentanții Institutului au dorit să afle mai multe informații despre Programul Național „Săptămâna verde” derulat în România, discuția abordând și modalitatea în care un astfel de program ar putea fi aplicat la nivelul Universității Delaware.

Întâlnirea s-a concretizat într-o serie de acțiuni comune ce vizează posibilitatea oferită studenților din România de a participa la o conferință găzduită de Institutul Biden în martie 2024, inițierea unor întâlniri de lucru între cercetători pe teme de interes comun și organizarea unor proiecte de mobilități academice pentru studenți.

Întâlnirile de nivel înalt au continuat cu o întrevedere cu Miguel Cardona, Secretar pentru Educație al Statelor Unite, și Cindy Marten, Secretar Adjunct, alături de Excelența Sa Andrei Muraru, Ambasador al României în Statele Unite ale Americii.

În acest context, omologii americani au apreciat în mod special măsurile de creștere a salariilor profesorilor promovate de România în ultimul an, subliniind rolul acestora atât pentru limitarea efectelor negative ale pandemiei manifestate pe termen lung, cât și pentru creșterea atractivității profesiei didactice. În cadrul întâlnirii s-a discutat despre politicile și programele celor două țări privind formarea abilităților de literație și creșterea stării de bine a elevilor. În ceea ce privește literația, partea americană a subliniat importanța intervențiilor timpurii, a formării profesorilor și a mentoratului.

Alte teme abordate au vizat incluziunea copiilor ucraineni refugiați pe teritoriul României în școlile românești, strategii de combatere a antisemitismului, educația media, evaluările standardizate și integrarea tehnologiei în activitatea didactică.

În data de 15 februarie, ministrul Educației, Ligia Deca, a avut o întrevedere cu Antonella Bassani, Vicepreședintă pentru Europa și Asia Centrală în cadrul Băncii Mondiale.

Au fost discutate măsurile avute în vedere pentru creșterea calității educației în liceele tehnologice prin investiții în strânsă colaborare cu mediul privat, reducerea inegalităților educaționale prin îmbunătățirea formării inițiale a cadrelor didactice, cu precădere pentru a dezvolta abilitățile de literație și numerație ale copiilor, creșterea accesului la educație timpurie și asigurarea unui mediu școlar sigur, prin investiții în mediile rural și urban aglomerat, și digitalizarea educației.

Reprezentanții Băncii Mondiale au apreciat eforturile Guvernului Românie de susținere a educației pentru mediu. De asemenea, au remarcat faptul că politicile educaționale și rezultatele obținute în proiectele Băncii Mondiale în România reprezintă exemple de bună practică internațională pe care Banca dorește să le promoveze,

La finalul vizitei în Statele Unite ale Americii, ministrul Educației s-a întâlnit cu prof. Michael Feuer, Decanul Facultății de Educație și Dezvoltare Umană din cadrul Universității George Washington. Au fost identificate o serie de teme de interes pentru colaborări ulterioare: testarea și evaluarea învățării, recuperarea pierderilor de învățare asociate pandemiei și predarea temelor controversate din istorie.

Ținând cont de impactul pozitiv al programelor de colaborare cu Statele Unite și de multitudinea de oportunități, dialogul cu autoritățile americane va continua inclusiv în vederea consolidării cadrului legal de colaborare în domeniul educației.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Ligia Deca a participat la masa rotundă „Remembrance and Memory Tools to Stem the Surge in Antisemitism and Holocaust Denial”

Vin, 16.2.2024 - 13:09
16 Feb 2024

Ministrul Educației, Ligia Deca, a participat la masa rotundă „Remembrance and Memory Tools to Stem the Surge in Antisemitism and Holocaust Denial”, găzduită de Excelența Sa, Andrei Muraru, Ambasadorul României în Statele Unite ale Americii, în prezența unor reprezentanți ai Congresului american și ai unor membri ai corpului diplomatic acreditat la Washington.

La eveniment, care a avut loc miercuri, 15 februarie, la Reședința Ambasadorului României în Statele Unite ale Americii, au participat Ambasadorul Israelului în Statele Unite, ES Michael Herzog, Ambasadorul României în Israel, ES Radu Ioanid, și Ambasadorul Republicii Moldova în Statele Unite, ES Viorel Ursu. 

Au luat parte, de asemenea, trei membri ai Congresului American: Debbie Wasserman Schultz (D-FL), Copresedintă a grupului de lucru interparlamentar pentru combaterea antisemitismului online, Brad Schneider (D-IL), membru al Comisiei de Afaceri Externe, și Brandon Williams (R-NY), membru al Comisiei pentru Educație și Forță de Muncă. Au mai luat parte Ellen Germain, Reprezentatul Special pentru Holocaust al Departamentului de Stat, Andrew Baker, Director pentru Afaceri Evreiești în cadrul American Jewish Committee, și Ambasadorul Aldona Wos, Președinte al Institute of World Politics.

Reapariția incidentelor și a retoricii antisemite în Uniunea Europeană, în Statele Unite și în întreaga lume ne amintește de unele dintre cele mai întunecate perioade din istorie și este contrară standardelor unei societăți democratice. În Statele Unite, incidentele antisemite au crescut mult, în contextul conflictului dintre Israel și Palestina. Fenomenul de negare a Holocaustului a crescut la fel de mult pe rețelele de socializare și în offline, ceea ce a dus la incitarea la acte de ură împotriva evreilor. 

România a introdus disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” în planurile-cadru pentru liceu. La invitația Excelenței Sale, Andrei Muraru, Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat această inițiativă ambasadorilor, membrilor Congresului, descendenților supraviețuitorilor, profesorilor și cercetătorilor din mediul universitar american prezenți la eveniment.

Excelența Sa, Andrei Muraru, a declarat:

România a devenit un model în combaterea antisemitismului și în promovarea memoriei Holocaustului. Mai este un alt lucru important pe care vreau să îl subliniez - importanța parteneriatelor, testate în vremuri de prosperitate, precum și în vremuri de greutăți și în momente istorice importante. Statele Unite sunt partenerul nostru strategic din 1997 și suntem de aceeași parte a istoriei când vine vorba de antisemitism și de necesitatea de a-l dezrădăcina. Un alt partener special al nostru este Israelul - de fapt, anul trecut am sărbătorit 75 de ani de relații diplomatice neîntrerupte, care datează de la fondarea statului.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat:

Singurul mod sustenabil pe termen lung în care putem opri episoadele antisemite este educația. Mă bucură faptul că în seara aceasta discutăm și celebrăm angajamentul României privind educația pentru prevenirea și combaterea antisemitismului. Este important ca tinerii să cunoască adevărul istoric, dar mai ales să se apere de discursul instigator la ură și de mesajele false. Toate formele de opresiune trebuie condamnate!

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Educației, Ligia Deca, s-a întâlnit cu Antonella Bassani, Vicepreședinta pentru Europa și Asia Centrală în cadrul Băncii Mondiale

Vin, 16.2.2024 - 9:48
16 Feb 2024

Ministrul Educației, Ligia Deca, a avut joi, 15 februarie, o întrevedere cu Antonella Bassani, Vicepreședinta pentru Europa și Asia Centrală în cadrul Băncii Mondiale.

La întâlnire, desfășurată la sediul central al Băncii, au participat Michal Rutkowski, Director regional, Dezvoltare umană, Eugene Rhuggenaath, Director executiv, Steven Jouy, Sr. Ofițer Senior de Țară, Florin Vodiță, Director executiv supleant, și Alina Sava, Specialist Senior în Educație. 

Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat participanților la întâlnire principalele reforme cuprinse în legile educației, evoluția și creșterea istorică a bugetului educației, respectiv rezultatele proiectelor Băncii Mondiale în România. Pentru a asigura stabilitatea și predictibilitatea sistemului de educație, ministrul Educației a subliniat importanța alinierii priorităților de finanțare la politicile educaționale ale României. 

Ținând cont de experiența acumulată de Banca Mondială în cei peste 30 ani de colaborare, partea română a prezentat patru priorități pentru viitoarele colaborări:

  • creșterea calității educației în liceele tehnologice prin investiții atât în formarea competențelor de bază, cât și a competențelor de specialitate, în strânsă colaborare cu mediul privat, acest aspect fiind o componentă importantă a tranziției către generalizarea învățământului dual;

  • reducerea inegalităților educaționale prin îmbunătățirea formării inițiale a cadrelor didactice, cu precădere pentru a dezvolta abilitățile de literație și numerație ale copiilor;

  • creșterea accesului la educație timpurie și asigurarea unui mediu școlar sigur prin investiții în mediile rural și urban aglomerat;

  • digitalizarea educației.

Reprezentanții Băncii Mondiale au declarat faptul că aceste priorități sunt în linie cu strategia globală a Băncii și că reprezintă un bun punct de pornire a discuțiilor pentru noul cadru de colaborare în domeniul educației. Au subliniat, de asemenea, importanța complementarității proiectelor Băncii cu programele europene. 

Doamna Antonella Bassani a apreciat eforturile Guvernului României de a susține educația pentru mediu. În același timp, a remarcat faptul că politicile educaționale și rezultatele obținute în proiectele Băncii Mondiale în România sunt exemple de bună practică internațională pe care banca își dorește să le promoveze.

În următoarele luni, Guvernul României va negocia un nou cadru de colaborare cu Banca Mondială și am convingerea că educația va fi unul dintre capitolele importante, a declarat Ministrul Educației, Ligia Deca.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Lansarea apelului competitiv de proiecte „Formarea profesioniștilor din educația timpurie” (PNRR)

Joi, 15.2.2024 - 16:39
15 Feb 2024

Ministerul Educației, în calitate de coordonator de reforme și investiții finanțate prin Planul Național de Reformă și Reziliență (PNRR), lansează apelul de proiecte Formarea profesioniștilor din educația timpurie, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență - Componenta C15: Educație.

Documentele apelului:

Proiectele vor fi depuse exclusiv pe platforma dedicată, în perioada 15 februarie 2024 - 1 aprilie 2024 (ora 17:00).

Pentru derularea acestui apel este alocată suma de 14.332.000 euro (fără TVA), echivalentul a 71,305,999.6 lei (fără TVA), calculat la cursul InforEuro din luna ianuarie 2024 (1 euro = 4,9753 lei) pentru creșterea calității programelor de formare destinate profesioniștilor din serviciile de educație timpurie și adaptarea acestora la nevoile actuale ale beneficiarilor direcți ai serviciilor (antepreșcolari și preșcolari).

Obiectivele vizate sunt formarea a cel puțin 600 de formatori (348 în domeniul curricular și 252 în domeniul monitorizării serviciilor de educație timpurie), respectiv formarea a 19.950 de persoane din serviciile de educație timpurie standard și complementare, cu prioritate pentru cele nou înființate.

Solicitanții eligibili vor putea aplica atât individual, cât și în parteneriat, cu respectarea prevederilor privind proiectele implementate în parteneriat stipulate în capitolul VII al OUG 124/2021 cu modificările și completările ulterioare, respectiv capitolul VII al HG 209/2022 cu modificările și completările ulterioare.

Constituie avantaje experiența dovedită de peste 3 ani în domeniul formării inițiale și/sau continue a personalului din servicii de educație timpurie, respectiv colaborarea cu experți care probează experiență în proiectare și implementare programe de formare (inițială și/sau continuă) în domeniul educației timpurii, dovedită prin activitatea desfășurată în cel puțin 3 proiecte internaționale și/sau prin publicații în jurnale academice din domeniu, cu factor de impact ridicat.

În cadrul acestui apel, va fi selectat un singur proiect câștigător.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ligia Deca, ministrul Educației, în vizită la Departamentul pentru Educație al Statelor Unite ale Americii

Joi, 15.2.2024 - 14:35
15 Feb 2024

Miercuri, 14 februarie 2024, ministrul Educației, Ligia Deca, a avut o întrevedere cu omologul său Miguel Cardona, Secretar pentru Educație al Statelor Unite, și Cindy Marten, Secretar Adjunct, alături de Excelența Sa Domnul Andrei Muraru, Ambasadorul României în SUA. 

În cadrul întrevederii, ministrul Ligia Deca a subliniat eforturile făcute de Guvernul României pentru creșterea istorică a bugetului pentru educație în vederea aplicării noilor legi de resort. Omologii americani au apreciat în mod special creșterea salarială acordată profesorilor, considerând-o esențială atât pentru a-i susține să limiteze efectele pe termen lung ale pandemiei, cât și pentru a crește atractivitatea profesiei didactice. 

De asemenea, s-a discutat în principal despre politicile și programele celor două țări privind formarea abilităților de literație și creșterea stării de bine a elevilor.

În ceea ce privește literația, partea americană a subliniat importanța intervențiilor timpurii, a formării profesorilor și a mentoratului. A fost dat exemplul statului San Diego, unde performanța elevilor de clasa a VIII-a la lectură a avut o creștere importantă în ultimii ani. Intervenția a constat în formarea profesorilor și activități de mentorat privind dezvoltarea abilităților de scris-citit ale tuturor elevilor, cu un accent special pe elevii din familii de imigranți sau cu un nivel scăzut de educație.

Referitor la creșterea stării de bine a elevilor, partea americană a subliniat faptul că recomandările federale se concentrează pe încurajarea unui climat sigur, primitor și de susținere în școală. De asemenea, la nivel federal, se promovează și s-au construit resurse pentru identificarea semnelor de violență și pentru intervenția timpurie în echipe multidisciplinare. 

Alte teme abordate în discuții au fost incluziunea copiilor refugiați în școlile românești, strategii de combatere a antisemitismului, educația media, evaluările standardizate și integrarea tehnologiei în activitatea didactică. Partea americană a apreciat încă o dată eforturile statului român de a interveni cu promptitudine și determinare pentru asigurarea dreptului la educație al elevilor din Ucraina. 

Vom continua comunicarea cu omologii americani, ne confruntam cu provocări similar epe mai multe paliere și cred că împreună putem identifica soluții eficiente”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Educației, Ligia Deca, a discutat despre posibilitatea extinderii parteneriatului cu Institutul Biden și Universitatea Delaware din Statele Unite ale Americii

Joi, 15.2.2024 - 10:00
15 Feb 2024

Ministrul Educației, Ligia Deca, alături de Excelența Sa, domnul Ambasador Andrei Muraru, și domnul Remus Pricopie, Rector al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative, a avut o întrevedere cu Valerie Biden Owens, Președinte al Institutului Biden, și cu echipa extinsă a Institutului și a Universității Delaware. Întâlnirea s-a desfășurat miercuri, 14 februarie, la sediul central al Institutului Biden. 

Partea americană a fost reprezentată de: 

  • Valerie Biden Owens, Președinte al Institutului Biden;
  • Dr. Jerome Lewis, Director al Institutului pentru Administrație Publică;
  • Cathy McLaughlin, Director Executiv al Institutului Biden;
  • Dr. Joe Trainor, decan adjunct al Școlii de Politici Publice Biden;
  • Troy Mix, Director Asociat al Institutului pentru Administrație Publică;
  • Dr. Alisa Moldavanova, Coordonator al Masteratului pentru Administrație Publică;
  • Dr. Amy Greenwald Foley, Director pentru Promovare Globală și Parteneriate;
  • Dr. Pablo McConnie-Saad, Manager de programe la Institutul Biden.

La întâlnire au luat parte, de asemenea, două cadre didactice ale universității, care s-au născut și au studiat în România: dr. Sebastian Cioba și dr. Roxana Burciu. 

Institutul Biden este un centru de clasă mondială care reunește cercetători, experți în politici publice, decidenți, profesori și practicieni cu scopul de a cerceta și a propune politici publice în domenii precum economie, dezvoltare sustenabilă, justiție, drepturi civile, sănătate, educație. 

În ultimii 10 ani Institutul Biden a colaborat în România cu Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) și Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca

Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat echipei Biden măsurile garantate prin noua lege a învățământului superior în vederea internaționalizării universitare: microcertificările, susținerea universităților să adere la rețele internaționale, burse pentru cercetare în afara țării în timpul masteratului, doctoratului și al programelor post-doctorale.

De asemenea, ministrul Educației a prezentat principalele domenii în care România are cea mai mare nevoie de expertiză internațională: evaluarea standardizată, politici integrate de reducere a inegalităților educaționale, educație media și sănătatea mentală a copiilor și tinerilor. 

Reprezentanții Institutului Biden au prezentat programul lor de formare a profesorilor în domeniul cetățeniei democratice și sprijinul pe care îl oferă unui district dezavantajat pentru îmbunătățirea propriilor politici educaționale și sociale. În aceeași măsură, reprezentanții Institutului au dorit să afle mai multe informații despre Programul Național Săptămâna verde derulat în România, discuția abordând și modalitatea în care un astfel de program ar putea fi aplicat la nivelul Universității Delaware. 

În ceea ce privește planurile de viitor, cele două delegații s-au pus de acord să ofere studenților din România oportunitatea de a participa la o conferință găzduită de Institutul Biden în martie 2024, să inițieze întâlniri de lucru între cercetători pe teme comune de interes, spre exemplu educație media, și să organizeze mobilități pentru studenți, în cadrul programului Erasmus+

Faptul că universitățile și institutele americane au devenit interesate să colaboreze cu România reprezintă o dovadă a progresului pe care sistemul nostru de învățământ universitar l-a făcut în ultimii ani. Este important să ne promovăm țara și oferta educațională pentru a atrage parteneri valoroși”, a declarat Ministrul Educației, Ligia Deca.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Educației, Ligia Deca, și prof. univ. dr. Remus Pricopie, rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), invitați ai Băncii Mondiale la Washington

Mie, 14.2.2024 - 9:45
14 Feb 2024

Ministrul Educației, Ligia Deca, alături de prof. univ. dr. Remus Pricopie, rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), au fost invitați de Banca Mondială la Washington D.C. pentru a prezenta echipei globale a Băncii evoluția politicilor educaționale din România în ultimii 10 ani.

Evenimentul a fost găzduit de Luis Benveniste, director global al Sectorului Educație, și Halsey Rogers, economist principal în Sectorul Educație din cadrul Băncii Mondiale.

Interesul reprezentanților Băncii s-a manifestat în zona evoluției politicilor educaționale și a procesului de învățare din România, precum și a provocărilor educaționale actuale. Alte teme de discuție au fost impactul proiectului ROSE, evoluția priorităților educaționale din România, reziliența și viitorul sistemului românesc de educație.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat unele dintre cele mai importante reforme din ultima decadă, precum și o parte dintre reformele prevăzute în noile legi ale educației: centrarea curriculumului pe competențe, introducerea rutei complete de învățământ dual, promovarea educației timpurii și extinderea învățământului obligatoriu, introducerea masteratului didactic cu 80% practică, incluziunea elevilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă și, de asemenea, creșterea istorică a bugetului educației.  

Prof. univ. dr. Remus Pricopie a subliniat contribuția importantă a Băncii Mondiale la consolidarea politicilor educaționale din România, atât din punct de vedere financiar, cât și prin expertiza înaltă pe care consultanții Băncii au oferit-o țării noastre.

În cadrul evenimentului au fost prezentate câteva dintre rezultatele proiectului ROSE. Schema de granturi pentru licee desfășurată în ROSE a fost un succes: în liceele beneficiare, rata medie de abandon a scăzut de la 6,5% (2014) la aproximativ 0,5 % (2023), iar rata medie de promovare la bacalaureat a crescut de la 49,6% (2015) la 69% (2023). De asemenea, acest proiect a inspirat Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) pentru gimnaziu și proiectarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE).

Banca Mondială a fost și rămâne unul dintre cei mai importanți parteneri internaționali în modernizarea educației din România. Experiența acumulată de echipa Băncii în țara noastră este un atu în parteneriatul viitor, axat pe implementarea cu succes a celor două legi ale educației intrate în vigoare anul trecut. Este important ca viitoarele programe de cooperare să construiască pe parteneriatul solid existent, răspunzând provocărilor actuale, în complementaritate cu prioritățile și fondurile europene”, a afirmat Ministrul Educației, Ligia Deca. 

La finalul întâlnirii, reprezentanții Băncii Mondiale au felicitat Ministerul Educației pentru importanța pe care o acordă politicilor de reducere a inegalităților educaționale, acest element fiind esențial în lupta globală împotriva sărăciei.  

România devine un exemplu de succes pentru alte țări din lume în ceea ce privește educația, fapt confirmat prin organizarea acestui eveniment de dialog global, la sediul central al Băncii Mondiale din Washington D.C.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Pagini